Czy trudno jest zrobić swój własny spersonalizowany męski zegarek?
Rynek jest bardzo bogaty w różnego rodzaju style zegarków, kształty, kolory czy też ich przeznaczenie. Mamy zegarki na co dzień oraz takie, które zakładamy na specjalne okazje. Jednak co w sytuacji kiedy nic nie przypada nam do gustu lub, żeby mieć swój wymarzony zegarek, musimy kupić kilka różnych modeli. Może też musimy wydać więcej niż sami byśmy chcieli. Sam kiedyś stanąłem przed takim problemem. W myśl zasady zrób to sam, samodzielnie postanowiłem stworzyć męski zegarek mechaniczy w stylu pilota.
Aby wszystko się udało oprócz zakupu części potrzebne będą także trochę odwagi oraz trochę manualnych umiejętności. Dodatkowo nieocenione będą jakieś wskazówki pomagające zacząć i na co zwracać uwagę. Odwagę i umiejętności musisz znaleźć w sobie, jednak kilka wskazówek znajdziesz poniżej. Efekt końcowy będzie już zależny całkowicie od Ciebie i właśnie to jest fascynujące w budowaniu spersonalizowanego zegarka na rękę
Zrób sam zegarek etap 1
Na początek musisz się zastanowić jaki to ma być zegarek, w jakim stylu? W jakich sytuacjach będziesz miał zegarek na nadgarstku? Będzie to praca, szkoła czy spotkania towarzyskie? W moim przypadku postanowiłem wybrać wyrazisty styl znany z zegarków lotniczych, co nie znaczy, że będzie identyczny. Oczywiście mógłby to być niemalże każdy inny styl.
Etap 2 to części do zegarka pilota
Jak już padła decyzja co do wyglądu i sposobu użytkowania zegarka przyszedł czas na zakup części składowych. Teraz musimy przeanalizować co tak naprawdę oferuje rynek i jak maksymalnie możemy zbliżyć się do naszego ideału. Różnie z tym bywa. Często się zdarza, że nie zawsze znajdziemy to o co nam chodziło, warto szukać dalej, ale też nie warto szukać w nieskończoność. No przecież chcesz nosić własne dzieło, czyż nie?
Tarcza w stylu B-Uhr typ B Solidna i duża koperta
Podobnie było w moim przypadku. Zakupiłem tarczę o wyglądzie zwanym Beobachtungsuhr Typ B (tu link do oryginału). Koperty już nie kupowałem, bo leżała mi w szufladzie po innym zegarku. Nie do końca pasuje, ale za to wygląda ciekawie i postanowiłem ją wykorzystać. Wskazówek takich jak w oryginalnych egzemplarzach z czasów II wojny światowej na moment budowania zegarka nie znalazłem, ale uznałem, że te zakupione na AliExpress także zdadzą egzamin. Odpowiedni skórzany pasek nie trudno było dostać. Mechanizm to Seagull ST36, klon ETA 6497. Również z AliExpress. Te mechanizmy zegarkowe są dokładne, proste w budowie oraz w przystępnej cenie.
Miejsce i narzędzia czyli etap 3
Tutaj nie ma co za dużo kombinować. Biurko w pokoju i prosty zestaw zegarmistrzowski. Każde miejsce przeznaczone do pracy typu zrób to sam wymaga dobrego oświetlenie i czystych warunków (brak kurzu). Musisz o to zadbać, żeby potem nie było niespodzianki. Kolejne bardzo przydatne narzędzia, to gruszka do zdmuchiwania kurzu oraz coś co pomoże umocować wskazówki. Ja użyłem do tej czynności starego długopisu i wkładu typu Zenith.
Wymarzony męski zegarek pilota etap 4
No cóż, czy wymarzony to się okaże dopiero na końcu, ale czas zacząć. W tym etapie zaczynamy montowanie poszczególnych elementów. Rozpoczynamy od mechanizmu. Ponieważ mechanizm przychodzi w plastikowym „kaplsu”, a koło godzinowe i sprężynka są osobno zapakowane, po prostu montujemy je razem. W zestawie powinny też znaleźć się dwie płytki mocujące z wkrętkami, których tutaj nie będę potrzebował. Osobiście oliwię nieco ćwiertnik, jednak pamiętaj aby bardzo oszczędnie nakładać olej. Tak już jest w zegarkach, że im mniej tym lepiej. Dlaczego? To już temat na osobny artykuł. Jeśli by Cię taki interesował wspomnij o tym w komentarzu poniżej.
Zakładanie koła godzinowego Zakładanie tarczy
Po założeniu koła minutowego i sprężynki przyszedł czas na założenie tarczy – generalnie bardzo prosta sprawa. Dopasowujemy nóżki w odpowiednie otwory, godzina dwunasta musi być na górze i dociskamy tarczę. W ostatnim kroku blokujemy nóżki tarczy wkrętami z drugiej strony mechanizmu. Gotowe.
Seagull ST 36 strona balansu i lokowanie nóżek tarczy Montaż wskazówek starym wkładem
Teraz nakładamy wskazówki. Tu już warto być bardziej ostrożnym, żeby przez przypadek ich nie powyginać lub też nie porysować tarczy.
Zegarek pilota nabiera kształtów
Wreszcie wkładamy mechanizm do koperty. Jednak zanim to zrobimy musimy zrobić dwie rzeczy. Najpierw bardzo dokładnie czyścimy kopertę od środka. Wykorzystałem do tego chusteczki do czyszczenia okularów oraz gruszkę. Potem wyciągamy wałek naciągu z mechanizmu luzując wkręt dźwigni nastawnika. Dalej kładę sobie mechanizm na jakąś podstawkę, może to być nawet kilka razy złożona kartka papieru. Nakładam na górę kopertę i całość obracam.
„Parowanie” mechanizmu z kopertą Luma – całkiem przyzwoita
W końcu z górki. Na ten moment zrobiłeś już pierwszy krok w staniu się specjalistą z dziedziny zrób to sam. Mając mechanizm w kopercie z powrotem montuję wałek naciągu. Nie muszę go jeszcze blokować dźwignią nastawnika poprzez wkręt, ponieważ za chwilę będę musiał dopasować jego długość do średnicy koperty. Zakładam pierścień mocujący mechanizm w kopercie i ostatnia czynność. Skracam wałek naciągu i nakręcam na niego koronkę pochodzącą z koperty.
Nakręcanie koronki na wałek naciągu Blokowanie wałka naciągu
Etap 5 – ostanie kroki
Teraz w naszym zegarku pilota pozostało już tylko zakręcenie dekielka. Zanim jednak to zrobiłem nasmarowałem jeszcze gwint oraz uszczelkę smarem sylikonowym. Dzięki temu zegarek powinien być szczelny, a uszczelka długo pozostanie w dobrej kondycji. Przy zakręcaniu dekielka koperty trzeba uważać aby uszczelka nie wyszła z swojego miejsca. Stracimy wtedy szczelność.
Ostatnia czynność to założenie paska. Ta czynność jest nie tylko łatwa, ale też przyjemna, bo jak tylko skończysz będziesz mógł podziwiać swoje dzieło. Od tej chwili możesz się cieszyć spersonalizowanym, wykonanym własnymi rękoma, zegarkiem pilota. Czy jest on idealny? Nie wiem, jednak na pewno będziesz dumny z siebie.
Zrób to sam – ile to wszystko kosztowało.
Będę szczery. Zakup gotowego byłby tańszy niż złożenie go z części. Pełno takich ofert na eBay i AliExpress – namiary w tabeli poniżej, wystarczy że się w klikasz. Samodzielny montaż jednak pozwolił mi stworzyć niepowtarzalny egzemplarz. Dokładnych cen nie będę przytaczał, ponieważ te, jak wszystko w naszym życiu, są zmienne. W zamian w tabeli podałem miejsca gdzie kupiłem części. Od Ciebie zależy, która opcja wygodniejsza.
Element | Link do ofert na |
Koperta do mechanizmu Seagull ST36 | AliExpress | eBay |
Mechanizm Seagull ST36 | AliExpress | eBay |
Wskazówki do mechanizmu | AliExpress | eBay |
Tarcza | AliExpress | eBay |
Skórzany pasek | Ceneo |
Podstawowy zestaw zegarmistrzowski | Ceneo |
Ostatni etap ważna uwaga
Podczas zakupów należy zawracać baczną uwagę czy elementy pasują do siebie, czyli czy tarcza i wskazówki pasują do mechanizmu, czy średnica tarczy będzie odpowiadała średnicy wewnętrznej koperty. Zwracaj uwagę na opisy. Jeśli nie ma takiego opisu gdzie poznasz wymiary i nie jesteś pewny lepiej szukać dalej.
Jeśli po przeczytaniu powyższego tekstu czujesz trochę niedosyt, zapraszam do obejrzenia poniższych filmów z YouTube, gdzie zobaczysz samodzielną budowę zegarka. Na kanale tickingWATCH są też inne filmy o zbliżonej tematyce. Napisz co sądzisz o takich samodzielnych projektach.
Przyznam szczerze, że miło i przyjemnie się czyta Twojego bloga. Masz talent, ambicję i lekkie pióro gratuluję 🙂